‘Innovator’ of ‘Uitvinder’? – een kwestie van moed

In lopende bedrijven wordt de noodzaak tot innoveren veelal geboren uit het besef ‘dat de markt verandert’. Maar of die noodzaak dan ook werkelijk tot vernieuwing leidt is helemaal niet gezegd. Ook al zijn vele mensen binnen het bedrijf zich bewust van het naderende ‘ravijn’,  in de praktijk blijkt de trein van de lopende business en processen gewoon door te denderen. Wie is in staat de koers op tijd te verleggen?

Ik stel voor om de leider van zo’n herpositionerings-proces de ‘innovatie leider’ te noemen. Binnen een werkelijke organisatie kan die innovatie-leider verschillende vormen aannemen: soms is het de R&D SVP, of iemand met de titel ‘innovatie-directeur’, in andere bedrijven is het de CEO zelf (denk aan Steve Jobs), maar het kan ook gewoon de leider van een baanbrekend project zijn.

Om succesvol te zijn zal de innovatieleider het lopende bedrijfsproces optimaal moeten verstoren. Hij/Zij moet de rijdende trein, zonder die al te zeer af te remmen, naar een nieuw traject loodsen. Veel vernieuwende geesten deinzen terug voor de macht van de lopende processen en business modellen en verkiezen de comfortabele luwte van ‘het uitvinden’ boven een confrontatie met de gevestigde orde. Dat is jammer, want zolang nieuwe vindingen geen plaats krijgen in ‘het normale’ zal het bedrijf niet vernieuwen . En in zulke gevallen is de titel ‘innovatieleider’ mijns inziens ook ongepast.

Echte leiders van innovatie durven de confrontatie juist wel aan: die zoeken de optimale spanning tussen vernieuwing en de lopende business en processen. Maar die zoektocht maakt niet populair. Vragen stellen over ‘business as usual’ staat vaak gelijk aan het ter discussie stellen van interne groepscodes, identiteit en onderlinge verhoudingen tussen groepen en individuen binnen de organisatie. Onbewust zullen de meeste mensen dat soort gesprekken slinks uit de weg blijven gaan.

Echte leiders van innovatie zetten zichzelf en hun positie bewust op het spel door die discussie over de ‘identiteit’ en ‘normen’ wel te voeren. Als je echt impact op de lange termijn koers van je bedrijf wilt hebben, zul je ‘bewuste paria’ moeten worden. Wie durft?

This entry was posted in innovation. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>