Eurovisie succes als graadmeter van Nederlands Innovatie Klimaat?

Waarschijnlijk ligt u niet dagelijks wakker van de Nederlandse track record bij het Eurovisie Songfestival. Toch is het interessant om de totstandkoming van de Nederlandse inzending eens nader te bekijken. Ik zie namelijk verontrustende overeenkomsten met het vaderlandse innovatie beleid.

Achteraf bezien is het misschien niet zo verbazingwekkend dat een door ervaren mannen van de TROS in elkaar gedraaide Volendamse show niet in de smaak valt bij de gemiddelde Oost-Europese medemens. Maar waarom denken we dan een gelijksoortig process wel tot een vruchtbaar innovatieklimaat kan leiden?

Ik zag zelf drie overduidelijke parallellen, die ik zou willen ombuigen in een aanbeveling voor Songfestival en Innovatiebeleid:

Dedain

Eurovisie: ‘Het belangrijkste is de muziek, en die nieuwe landen zijn daar nog niet professioneel mee bezit’. In ons hart vinden we namelijk dat mensen uit Moldavie of Azerbeidjan een verschrikkelijke muzieksmaak hebben en dat een saai liedje veel hoogstaander is dan een act met puntige hoeden of mooie mevrouwen.

Innovatie: ‘Chinezen en Indiers hebben wel veel geld en een boel slimme koppen, maar hun cultuur en onderwijssystemen maken het moeilijk om innovatief te zijn’. We kunnen niet echt geloven dat we onze vooraanstaande positie in wetenschap en technologie aan het kwijtraken zijn.

Palinglucht

Eurovisie: TROS-Volendam-Jan Smit klinkt meer als een broeierige inteelt dan als een vruchtbare bodem voor vernieuwende inspiratie. .

Innovatie: Het smoelwerk van het Nederlandse Industriebeleid zijn de ‘wijze mannen van Verhagen’, gelauwerde industrielen van een jaar of 60 die hun sporen hebben verdiend in een tijd dat we nog wisten hoe de wereld in elkaar zat. Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten worden ook gedomineerd door Nederlandse mannen – om daar een vaste aanstelling te krijgen is het van het grootste belang dat je deel uitmaakt van hun netwerk.

Liedje?

Eurovisie In de waan van de maakbaarheid van succes worden er lijstjes gemaakt van elementen waar de show aan moet voldoen. Het liedje lijkt een ‘afterthought’ en voor een authentiek geluid is geen plaats.

Innovatie Ook hier wemelt het lijstjes: aandachtsgebieden , speerpunten, groeiregio’s, kerntaken. De aandacht voor de ontwikkeling van vaklieden, beta-wetenschappers en een vruchtbaar onderzoeksklimaat lijkt een plichtpleging.  Maar waar moeten die geniale producten dan vandaan komen?

Aanbevelingen (Voor zowel Eurovisie als Innovatie beleid):

Neem je concurrentie serieus. Ondersteun mensen die een vak willen leren en daar in, op hun eigen manier, willen uitblinken. Focus niet op het eindresultaat (dat is toch niet maakbaar) maar stimuleer kruisbestuiving, ontdekking en ontwikkeling. En, zet gelauwerde heren in als klankbord, maar niet als wegbereiders van succes in een snel veranderende wereld.

This entry was posted in innovation. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>